Ruský prezident Vladimir Putin v televizním projevu 16. března uvedl, že západní mocnosti podrobily jeho zemi „ekonomické bleskové válce“ sankcí. Ale ruští pozorovatelé, kteří se snaží získat informace o rozsahu škod, zatím moc reportovat neumí.
Na začátku pandemie se mnozí analytici zaměřili na nekonvenční ukazatele, jako jsou čísla o mobilitě a dopravních zácpách, které poskytly společnosti jako Google a TomTom (holandský výrobce navigace), aby změřili ekonomický dopad pandemie Covid-19 v reálném čase. Pro Rusko se však tyto takzvané vysokofrekvenční soubory údajů ukázaly jako nic neříkající. „Není to ani tak o omezeních pohybu,“ cituje Bloomberg Natalii Gurušinovou, hlavní ekonomku pro strategii fixních příjmů rozvíjejících se trhů ve Van Eck Associates. Spíše „jde o úpravu vzorců výdajů“, kdy se hodnota ruského rublu propadá (od ledna ztratil oproti americkému dolaru téměř o 30 %), když zahraniční řetězce včetně Ikea, McDonald’s a Starbucks zavírají své provozy a tok dováženého zboží vyschne.
Zatím to málo údajů, které jsou k dispozici, naznačuje prudký nárůst spotřebitelských cen a prudký nárůst výdajů, jelikož se domácnosti pokoušejí vytvářet si zásoby dováženého zboží, jehož může být brzy nedostatek.
Jedním z relevantních ukazatelů jsou týdenní čísla o spotřebitelských transakcích od Sberbank, největšího ruského věřitele. Ukazují, že výdaje se v týdnu do 12. března zvýšily o 20 % ve srovnání s předchozím rokem, což bylo dvojnásobné tempo ve srovnání s týdnem před invazí. Nárůst byl obzvlášť výrazný v několika kategoriích zboží, které se pravděpodobně budou dovážet odjinud, jako jsou autodíly, spotřební elektronika, nábytek a léky.